torsdag 18 april

Trosopplæring

Størst av alt – trosopplæring for barn og unge

I dåpshandlingen leser vi fra Bibelen om «å lære å kjenne» troen. Dette ønsker menigheten å bidra til, sammen med de som har ansvar for oppdragelsen for barnet. Derfor har kirken tilbud om trosopplæring for barn og unge fra 0 til 18 år.

Helt siden den kristne kirke ble grunnlagt, har det vært undervist i hva den kristne tro handler om. Troens innhold har blitt overlevert fra generasjon til generasjon. Metodene for læring har variert, men innholdet i troen er viktig å formidle.

Gjennom opplevelser, aktiviteter og erfaringer inviterer menighetene til ulike arrangementer. Babysang, utdeling av 4–årsbok, overnatting i kirken (Lys våken) og konfirmasjon er eksempler på tiltak hvor trosuttrykk læres og leves i et fellesskap.

For alle

Trosopplæringen som skjer i menigheten skal være lagt til rette slik at alle kan delta. Dette gjelder uavhengig av funksjonsevne, livssituasjon, kjønn og etnisk bakgrunn.

I Nord-Østerdalen (Os, Tolga, Tynset, Alvdal og Rendalen) er det ansatt en felles trosopplærer i 100% stilling. Det er Trond Gellein Løkken. Han har kontor på Tynset kirkekontor men jobber i alle sokn.